Bistrita-Nasaud, pe locul 27 la infrastructura rutiera

Aproape 6.000 de kilometri de drumuri s-au facut in Romania din 1990 pana in 2010, in medie 300 de kilometri anual.
In Bistrita-Nasaud, in aceeasi perioada s-au realizat doar 76 de kilometri. Facand o medie, rezulta mai putin de patru kilometri pe an.

Romania sta foarte prost la capitolul autostrazi, la finele anului trecut fiind realizati doar 321 de kilometri. Tot atatia kilometri de autostrazi avea Italia in anul 1932, Germania in anul 1935 sau Marea Britanie in 1958. Chiar si vecinii nostri ne-au depasit, Ungaria avand realizati 321 km de autostrada in anul 1995, iar Bulgaria in anul 1999.
Nici in ceea ce priveste restul drumurilor – drumuri nationale, judetene sau locale, strazi carosabile din localitatile urbane – Romania nu sta foarte bine. In ultimii 20 de ani s-au realizat circa 300 de kilometri de carosabil anual. De precizat ca au fost luate in calcul doar partile carosabile din interiorul localitatilor urbane, aici fiind incluse pe langa drumurile nationale care le traverseaza si drumurile locale, si caile carosabile din ansamblurile noi de locuit, daca au denumire.

Ilfov a crescut in 20 cu circa 700 de km de drumuri

Potrivit unei analize a jurnalistilor de la econtext.ro, cea mai mare dezvoltare din punct de vedere al infrastructurii rutiere a avut loc in judetul Ilfov. Aici, din 1990 pana in anul 2010, s-au realizat 692 de kilometri de drumuri, dublu fata de media nationala. Daca in anul 1995 (anul de referinta pentru acest judet) existau doar 53 de kilometri de drumuri, in 2010 erau finalizati 745, ceea ce pozitioneaza Ilfovul pe primul loc in clasamentul intocmit de econtext.ro, in ceea ce priveste numarul kilometrilor realizati in perioada de referinta.
Pe locul al doilea se afla judetul Maramures, unde in 1990 existau 632 de kilometru de sosele, iar anul trecut erau disponibili 1213 kilometri. Deci, in decursul a 20 de ani, in Maramures s-au realizat 581 de kilometri de drumuri.
Al treilea loc este ocupat in acest clasament de judetul Suceava, unde in doua decenii au fost realizati 347 de kilometri. Daca in 1990 in acest judet existau 621 km de drumuri, in 2010 lungimea acestora a ajuns la 968.
Alba se afla pe pozitia a patra in clasament, in acest judet fiind realizati din 1990, pana in 2010, 323 de kilometri de sosele. Astfel, in anul 1990 aici erau deja 632 de kilometri de drumuri, iar in 2010 lungimea acestora a ajuns la 955 de kilometri.

Patru au crescut cu mai putin de 300 de kilometri

Urmatoarele patru pozitii sunt ocupate de tot atatea judete, unde au fost realizati intre 224 de kilometri si 297 de kilometri de drumuri. Este vorba de Brasov, judet in care in 1990 existau 621 km de sosele iar in 2010 s-a ajuns la 918 km; urmeaza judetul Dolj, unde in 20 de ani au fost realizati 280 de kilometri de drumuri, acum doua decenii aici fiind doar 451 de kilometri. In judetul Constanta au fost realizati din 1990 pana in 2010, 230 de kilometri de drumuri, insa acest judet a stat destul de bine si in 1990, aici existand deja 874 de kilometri din infrastructura rutiera. De asemenea in Arad au fost realizati 224 de kilometri de carosabil in ultimii 20 de ani, acest judet pornind in anul 1990 cu 646 de kilometri existenti.

Sub o suta

In alte 11 judete ale tarii au fost realizati intre 107 kilometri si 199 km de drumuri in rastimpul a 20 de ani. Astfel, in Botosani existau 338 km si s-a ajuns in anul 2010 la 537 km, in Prahova erau 1164 km iar acum sunt 1346 km, in Hunedoara existau 741 km si s-a ajuns la 918 km, in Ialomita s-a pornit de la 318 si acum exista 483 de kilometri de drumuri, Argesul avea 492 km, iar acum are 652 km. De asemenea, in judetul Bihor s-au realizat 154 de kilometri, in Mures – 148 km, Sibiu – 140 km, Bucuresti – 115 km, Valcea – 110 km, iar in judetul Bacau – 107 km. De mentionat ca in Capitala existau in 1995 (an in care au fost disponibile datele) 1821 de kilometri de carosabil.

In BN, patru km pe an

In a doua jumatate a clasamentul sunt judetele in care in decursul a 20 de ani au fost realizati sub o suta de kilometri de drumuri. Printre acestea se afla si judetul Bistrita-Nasaud, unde in ultimele doua decenii au realizat doar 76 de kilometri, in medie aproape patru kilometri in fiecare an. Deci practic vorbim de lungimea drumurilor realizate in decursul a ultimelor doua decenii in interiorul celor patru orase din judetul nostru – Bistrita, Beclean, Nasaud si Sangeorz-Bai, cea mai mare parte fiind in primele doua centre urbane amintite. In 1990 in judetul nostru existau 236 de kilometri de carosabil in interiorul celor patru orase, iar in 2010 exista 312 kilometri.
Doar municipiul Bistrita are o lungime totala a strazilor de 116,8 km, deci circa jumatate din lungimea totala din Bistrita-Nasaud. Din aceasta lungime, 5,4 km o reprezinta portiunea de strazi de categoria I – strazi magistrale – compusa din B-dul Libertatii, B-dul Independentei, Str. Garii, 1 Decembrie B-dul Republicii si calea Moldovei, care de fapt se suprapune peste portiunea de drum national DN 17 care strabate municipiul. De asemenea, o buna parte din asa numitele strazi de categoria a II-a, strazi de legatura, in lungime totala de 7,8 kilometri, au fost si ele reabilitate. Amintim doar B-dul Decebal, str. Nasaudului, G-ral Gr. Balan, Al. Odobescu.

Sub 50 in 20 de ani

Exista insa judete in care timp de 20 de ani au fost realizati sub 50 de kilometri de drumuri. Aici este vorba de judetele Teleorman – 49 km, Giurgiu – 48 km, Galati – 46 km, Neamt – 45 km, Tulcea – 35 km, Braila – 29 km, Vrancea – 28 km si Mehedinti – 6 km. Un caz ciudat este cel al judetului Caras-Severin, care in 1990 figura cu 507 kilometri de carosabil in interiorul localitatilor urbane, insa in anul 2010 exista cu 58 de kilometri mai putin, adica doar 449 km de sosele.

Cu cei mai multi kilometri de sosele existenti

Daca este sa intocmim un clasament al celor mai multi kilometri de sosele existenti in anul 2010 in judetele tarii, in acest caz primul loc este ocupat de municipiul Bucuresti, unde acum exista 1.936 de kilometri de drumuri. Capitala este urmata in acest clasament de judetul Prahova, unde in 2010 existau 1.346 de kilometri de carosabil. Pe locul al treilea este situat judetul Maramures cu 1.213 kilometri de drumuri, iar pe locul patru este pozitionat judetul Constanta, cu 1.104 kilometri. De altfel Bucuresti, Prahova, Maramures si Constanta sunt singurele care au peste 1.000 de kilometru de drumuri.
La polul opus, cu cei mai putini kilometri de drumuri se afla judetul Giurgiu care are doar 192.
Practic avem trei judete plus Capitala in care exista peste 1.000 de kilometri de carosabil, 19 judete unde exista intre 500 si 1.000 de kilometri de drumuri si alte 19 judete unde sunt sub 500 de kilometri de sosele.


Liana Muresan
redactie@gazetadebistrita.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.