Reprezentanța din România a liderului mondial de aparate de ventilație non-invazivă, Air Liquide Vitalaire, execută silit mii de pacienți dependenți de oxigen. În Bistrița-Năsăud există 15 dosare pe rolul instanțelor de judecată, în care firma și-a dat în judecată clienții pentru neplata chiriei aparatelor, solicitând mii de lei penalizări și cheltuieli de judecată.

 

La data la care jurnaliştii GSP publicau modul în care Air Liquide Vitalaire câștigă bani de pe urma clienților săi, pacienți dependenți de aparatura medicală închiriată, pe portalul instanțelor de judecată din Bistrița-Năsăud figurau 15 astfel de dosare „de recuperare”. Sumele variază de la un caz la altul, ajungând la mii de lei de recuperat numai din penalități, pe lângă chiria revendicată ca fiind nedecontată.

 

15 dosare de executare în Bistrița-Năsăud

La Judecătoria Bistriţa, din patru astfel de dosare, trei erau deja soluţionate în favoarea Air Liquide Vitalaire. La Năsăud au fost depuse șapte dosare, dintre care două în 2016. Alte patru dosare figurează pe rolul Judecătoriei Beclean, dintre care trei anul acesta.

Unul din dosarele de la Beclean este pe numele unui cetățean italian, în vârstă de 84 de ani, stabilit în Bistrița-Năsăud. Conform celor precizate pentru Gazeta de Bistrița de către nora pacientului, care a fost dată în judecată alături de tatăl său în calitate de giranți la plata chiriei în contractul încheiat de către socrul său cu firma furnizoare de aparatură medicală, li se impută acum circa 5.000 de lei, chirie nedecontată pe anumite perioade de folosință, penalități și cheltuieli de judecată.

 

Aproape un miliard de lei vechi decontați de CJAS în ultimul an

Din precizările CJAS Bistrița-Năsăud, Air Liquide Vitalaire România este una dintre cele șase firme furnizoare de concentratoare de oxigen, sau aparate de ventilație non-invazivă, cu care instituția are contract de furnizor de aparatură medicală. Pentru această firmă, numai anul acesta, s-au decontat peste 98.000 de lei, pentru un număr de 55 de pacienți.

„Noi avem un preț de referință, adică un preț maxim pe care îl putem deconta. În unele cazuri chiria dispozitivului poate fi mai mică decât prețul de referință. Atunci CJAS plătește mai puțin. Dacă prețul la furnizor este mai mare decât cel de referință, atunci diferența o plătește pacientul. Pentru această diferență, furnizorul emite factură către pacient. Prin contractul încheiat între furnizor și pacient se specifică diferența de plată față de prețul decontat de noi”, a explicat pentru Gazeta de Bistrița, Camelia Ilișuan, director executiv al CJAS Bistrița-Năsăud.

În opinia directorului CJAS BN, una din cauzele pentru care firma îi dă în judecată pe pacienți sau pe aparținătorii acestora (în caz de deces, spre exemplu), ar putea fi din aceste diferențe de preț. O altă situație ar putea fi cea în care, chiar dacă prețul de referință coincide și Casa decontează integral, pacientul sau aparținătorii nu returnează aparatul.

 

Nu a primit nicio factură. S-a trezit cu somație de plată

În cazul de la Beclean, contractul cu cetățeanul italian a fost încheiat în februarie 2014. Sergio Guarato folosește și acum dispozitivul închiriat de la Air Liquide Vitalaire. Nora sa, Cipriana Săsărman, a fost cea care s-a ocupat de contract, atât cu furnizorul cât și cu Casa de Asigurări. Ea spune că recunoaște că are de plată la firmă anumite sume, dar spune că vina nu îi aparține în totalitate. Asigurarea de sănătate a fost încheiată mai târziu pentru socrul său, dar din momentul în care a obținut deciziile de decontare, ea a fost convinsă că plățile de decontare s-au efectuat. Mai mult, ea spune că după încheierea contractului nu a primit nici măcar facturile din partea firmei. Chiria lunară fusese stabilită la 200 de lei pe lună.

„În 2015, după mai bine de un an, am primit o somație că trebuie să plătesc niște sume de bani. I-am sunat, și am vorbit cu o doamnă avocat a firmei. Eu i-am spus că plătesc sumele, dar i-am rugat să îmi trimită, măcar pe e-mail, o situație detaliată cu facturile. Eu nu am primit niciodată nicio factură. Dacă eu aveam facturi în fiecare lună, eu știam ce am de plătit. Nu am primit nimic după ce am vorbit la firmă atunci. Între timp m-am apucat să fac demersurile și către CJAS. Am acum luni în care am obținut decizii de decontare, dar firma îmi spune că nu au primit banii. Și m-au dat în judecată și pentru acele luni, cu tot cu penalități”, ne-a explicat Cipriana Săsărman.

dosare-instanta

Își lăsa cupoanele la CJAS

Femeia spune că firma are un reprezentant pentru Bistrița-Năsăud, care vine din Târgu Mureș, și pentru care ea lăsa de fiecare dată la CJAS cupoanele pentru decontare, urmând ca reprezentantul firmei să le ridice de acolo.

„Toate actele mi-au rămas acolo, dânsul le-a luat și le-a dus (la firmă – n.red.). Eu nu știu dacă le-a ridicat, dar Casa de Asigurări știa că vine domnul respectiv să le ia”, spune Cipriana Săsărman .

„După procedura de acum, când trebuie recomandare medicală din trei în trei luni, mă suna reprezentantul firmei și îmi spunea că îmi expiră perioada de decontare și să nu rămân restantă că iar am probleme. Jurista din Iași (unde este sediul firmei Air Liquide Vitalaire – n.red.) mi-a spus la data când am vorbit cu ea că ei nu au nimic cu socrul meu, care are permis de ședere în România, și are aceeași adresă cu mine, ci ei au pretenții de la noi, giranții”.

Din situația femeii, există câteva luni care i se impută la plată, deși ea știe că avea decontare plătită de CJAS. Ea spune că nu crede că ar putea să mai facă nimic acum, mai ales că a semnat un contract pe care îl consideră foarte bine pus la punct de către firma furnizoare.

„Cel mai deranjant este faptul că ei revendică penalități foarte mari, și chiria de 200 de lei pe lună însemnând mult pentru un om de rând”, consideră femeia.

 

Deciziile de decontare trebuie reînnoite periodic

Pentru a obține aprobarea decontării de CJAS, un pacient trebuie să prezinte o recomandare de la un medic specialist pentru utilizarea unui astfel de aparat. Cu recomandarea și o copie după actul de identitate, ori cupon de pensie dacă este cazul, el se prezintă apoi la Casă.

„Aici se completează cererea tip, iar noi emitem o decizie de aprobare pentru închirierea aparatului. Această decizie poate fi emisă pentru o perioadă de 3 luni sau de 12 luni, depinde de recomandarea medicului. Pacientului i se înmânează decizia și o listă privind furnizorii care închiriază asemenea aparate și care sunt în contract cu CJAS. Pacientul este cel care își alege furnizorul de unde obține aparatul. De fiecare dată când este nevoie de prelungirea perioadei de utilizare a aparatului trebuie să urmeze aceeași procedură”, explică procedura de decontare directorul executiv al CJAS Bistrița-Năsăud, Camelia Ilișuan.

„Din câte știm noi, aceste firme, odată cu contractul de chirie pentru dispozitiv, îi înmânează pacientului și o cerere de reziliere pe care pacientul nu trebuie decât să o completeze și să o transmită furnizorului, pentru a-l anunța că începând cu o anumită dată nu mai este nevoie de aparatul respectiv. De multe ori nu se prea întâmplă acest lucru. Se neglijează această obligație și de către pacient și de către aparținători și sigur că pot trece zile sau poate chiar luni în care aparatul stă undeva. Casa nu mai plătește această perioadă, cum este în cazul decesurilor, de exemplu, și atunci firma se îndreaptă înspre cei care trebuiau ori să rezilieze ori dacă nu să achite costurile”, a mai precizat Camelia Ilișuan.

 

În lipsa deciziei, pacienții sunt buni de plată

În cazurile în care pacientul are de asemenea perioade lipsă la decontare, neefectuând reînnoirea la timp a deciziei dar păstrează aparatura medicală, CJAS nu are cum să deconteze sumele aferente, chiar dacă se știe că bolnavul este dependent de un astfel de dispozitiv și îl folosește permanent.

Din evidențele CJAS Bistrița-Năsăud, începând cu 2015, pe numele lui Sergio Guarato, din Beclean, au fost eliberate șase astfel de decizii decontare, fiecare pe câte o perioadă de trei luni. Între 6 aprilie 2015 și 16 iulie 2016 el nu figurează cu decizii de decontare emise. Prețurile de referință la care CJAS a decontat chiria dispozitivelor a fost de 193 de lei în 2013, modificându-se la 189 de lei lunar începând cu luna octombrie 2016. Acum li se impută giranților, prin instanța de judecată, circa 5.000 de lei restanțe, penalități și cheltuieli de judecată. Sergio Guarano folosește în permanență dispozitivul medical închiriat, fiind dependent de acest aparat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.