Atribuirea contractului privind seria a doua de lucrări de reabilitare a Cinematografului Dacia este în impas. Dacă într-o primă fază rezultatul a fost contestat de SC Imobil Dan SRL, după reevaluarea ofertelor firma bistriţeană a reuşit să fie declarată câştigătoare. Nu s-a ajuns la un final fericit, întrucât câştigătorul iniţial al licitaţiei – asocierea de firme SC RomcoSystem SRL cu AudiotechMultimedia Group SRL –a contestat al doilea rezultat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).

 

Licitaţia pentru atribuirea contractului pentru lucrările de reabilitare şi modernizare a Cinematografului Dacia – faza a 2-a a fost lansată în luna mai anul acesta. Valoarea lucrărilor pentru faza doi a licitaţiei este de 5,67 milioane de lei (4.573.845 lei, fără TVA).

În august a fost desemnat şi câştigătorul – asocierea de firme SC RomcoSystem SRL cu Audiotech Multimedia Group SRL. Rezultatul a fost contestat de SC Imobil Dan SRL, firmăcare de altfel a câştigat şi contractul pentru prima serie de lucrări, la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, Într-o primă fază, Imobil Dan SRL a depus la CNSC o cerere de suspendare a procedurii de evaluare, solicitare respinsă de Consiliu.

În contestaţia depusă după ce asocierea de firme SC RomcoSystem SRL cu Audiotech Multimedia Group SRL a fost declarată câştigătoare, Imobil Dan SRL a solicitate CNSC anularea rezultatului procedurii prin care oferta sa a fost respinsă ca neconformă, precum şi anularea actelor subsecvente, reevaluarea ofertei sale, precum şi acceptarea acesteia ca fiind conformă, anularea actelor subsecvente, inclusiv anularea desemnării câştigătoarei ca fiind asocierea de firme mai sus amintită, dar şi obligarea autorităţii contractante să reia procedura de analiză a ofertelor de atribuire. Totodată, Imobil Dan SRL a cerut şi acordarea cheltuielilor ocazionate de promovarea contestaţiei, capăt de cerere respins de CNSC.

Per total, decizia CNSC i-a fost favorabilă firmei bistriţene, astfel că administraţia judeţeană a fost nevoită să reia procedurile de licitaţie şi să reevalueze ofertele depuse, în cursă fiind inclusă de data aceasta şi Imobil Dan SRL.

Oferta depusă de Imobil Dan SRL a fost declarată de comisia de licitaţie a Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud ca fiind neconformă, întrucât preţul ofertat a părut mult prea mic, circa 62% din valoarea estimată (fără TVA) a contractului, deşi a respectat, potrivit contestaţiei depusă la CNSC, toate datele prevăzute în fişa de date a achiziţiei. Mai mult decât atât, firma bistriţeană răspuns tuturor solicitărilor de clarificare venite din partea Consiliului Judeţean cu privire la preţurile de achiziţie a materialelor pe care ar fi urmat să le utilizeze în cadrul lucrărilor de la Cinematograful Dacia. CNS a ţinut seamă de toate aceste aspecte şi a dat o decizie favorabilă firmei bistriţene.

„În condiţiile în care contestatoarea şi-a justificat în amănunt preţul ofertat, care este avantajos pentru autoritatea contractantă, aceasta din urmă are obligaţia să respecte principiul legal al eficienţei utilizării fondurilor publice, iar nu să respingă o ofertă al cărei preţ, chiar dacă ar fi neobişnuit de scăzut, este unul justificabil şi real, care nu influenţează negativ executarea obligaţiilor contractuale asumate..

Consiliul apreciază că autoritatea contractantă (n. r. – CJ BN) avea obligaţia legală de a justifica, în mod temeinic, şi de a proba, faptul că preţurile conţinute în propunerea financiară a contestatoarei nu sunt rezultatul liberei concurenţe şi nu pot fi justificate, în condiţiile în care a apreciat-o ca neconformă (…).

Pe de altă parte, Consiliul reţine că, potrivit art. 36 alin. 1 lit. f din HG nr. 925/2006, oferta este inacceptabilă dacă, în urma verificărilor, se constată că are un preţ neobişnuit de scăzut pentru ceea ce urmează a fi furnizat/prestat/executat, astfel încât nu se poate asigura îndeplinirea contractului la parametri cantitativi şi calitativi solicitaţi prin caietul de sarcini. (…) În speţa dezbătută, nici prin argumentele din punctul de vedere şi nici prin mijloacele de probă depuse, autoritatea contractantă nu a reuşit să facă o astfel de dovadă în faţa Consiliului”, se arată în motivarea CNSC.

Prin urmare, CNSC a anulat raportul de evaluare şi toate actele subsecvente prin care oferta SC Imobil Dan a fost respinsă de comisia de licitaţie şi a dispus reluarea procedurilor prin reevaluarea ofertelor.

Comisia de licitaţie a CJ BN nu a avut de ales şi a executat decizia CNSC. Întrucât oferta Imobil Dan SRL a avut „preţul cel mai mic” – 2.835.787,29 lei, fără TVA -, care de altfel a fost cerinţa de bază pentru desemnarea câştigătorului acestui contract, aceasta a urcat pe primul loc.

 

Cinematograful DACIA net

Lucrurile nu s-au oprit aici, fiindcă asocierea de firme SC RomcoSystem SRL cu Audiotech Multimedia Group SRL, căreia i s-a suflat de sub nas contractul de circa un milion de euro, a contestat şi ea noul rezultat la CNSC.

Asocierea de firme SC RomcoSystem SRL cu Audiotech Multimedia Group SRL care s-a clasat pe locul al II-lea în urma reevaluării, cu un preţ mai mare cu aproape 22% decât cel al Imobil Dan, susţine în documentul depus la CNSC că oferta firmei bistriţene se plasează „cu mult în afara preţurilor de pe piaţă practicate în domeniu”.

Asocierea de firme contestatoare atrage atenţia CNSC că prin decizia în baza căreia a impus Consiliului Judeţean să reevalueze ofertele depuse la licitaţia pentru lucrările de reabilitare şi modernizare a Cinematografului Dacia, practic a indicat autorităţii contractante pe cine să desemneze câştigător.

„Practic, prin Decizia emisă, dispunându-se reevaluarea ofertei, CNSC a indicat autorităţii contractante conduita ce trebuie urmată faţă de oferta Imobil Dan, respectiv, în măsura în care se afirmă în continuare de către autoritate că preţurile sunt neobişnuit de scăzute, aceasta trebuie să producă dovezi care să susţină cele afirmate.

Autoritatea contractantă a ales, încă, desemnarea ofertei depusă de Imobil Dan SRL ca fiind câştigătoare, chiar dacă preţurile sunt neobişnuit de scăzute.

Vă rugăm să reţineţi că niciunde în cuprinsul Deciziei invocate, CNSC nu reţine în vreun fel că oferta Imobil Dan SRL, raportat la documentele analizate ar fi o ofertă viabilă ce trebuie desemnată câştigătoare, de altfel acest aspect nici nu ar fi trebuit reţinut într-o decizie CNSC, acesta fiind un atribut exclusiv comisiei de evaluare, în respectarea principiului asumării răspunderii, ci reţine că autoritatea contractantă nu prezintă dovezi care să ateste că oferta nu ar fi o ofertă sustenabilă.

Înţelegem aşadar, din rezultatul comunicat nouă, că nu s-au produs nici un fel de dovezi, aşa cum s-a reţinut, ca variantă posibilă în Decizia CNSC, ci s-a procedat la desemnarea ofertei câştigătoare depusă de Imobil Dan SRL, cu preţurile sale neobişnuit de scăzute”, se arată în contestaţia asocierii SC RomcoSystem SRL cu Audiotech Multimedia Group SRL.

Totodată contestatoarea încearcă să demonstreze Consiliului că oferta sa este mult mai realistă decât cea a Imobil Dan, în condiţiile în care costul echipamentelor şi dotărilor ajunge la circa 400.000 de euro, fără a mai lua în calcul valoarea efectivă a lucrărilor de construcţie-montaj, precum şi transportul echipamentelor. Drept urmare, arată contestatoarea, în condiţiile în care doar echipamentele se ridică la circa 400.000 de euro, restul de 200.000 de euro, suma rămasă din oferta Imobil Dan SRL, „sunt absoluţi insuficienţi pentru susţinerea viitoarelor lucrări de construcţii montaj”.

1 COMENTARIU

  1. Regulile sunt prost facute.
    Potrivit OUG nr. 51/2014 pentru modificarea si completarea OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publică, şi a contractelor de concesiune de servicii, firmele care contestă rezultatele unei licitatii publice vor trebui sa constituie o Garantie financiară de „bună conduită”.
    Atentie! Avand in vedere noile reguli referitoare la garantia de „bună conduita”, autoritatea contractanta NU va mai retine contestatorului, in cazul in care consiliul respinge pe fond contestatia, o anumita suma din garantia de participare.
    Prevederile in acest sens, respectiv art. 278/1 din OUG nr. 34/2006, au fost abrogate prin noile reglementari.
    İată cum guvernanţii noştri, au reuşit să strice o Ordonanţă (nr.34/2006) aproape bună, cu o altă Ordonanţă (nr.51/2014).
    Mai clar, CONTESTATARUL va putea contesta până la…”adânci bătrâneţi” deoarerce nu va avea de pierdut decât 1% din Garanţia de bună conduită. Acum vedeţi de ce în România nu se poate face aproape nimic ?
    Pentru că, toată lumea are dreptul să conteste pe toată lumea.Şi nu odată, ci de câte ori vreau „muşchii” contestatarului !!! Şi-astea durează ani şi ani…
    În alte state, condiţiile participării la o licitaţie de acest fel, sunt:
    1. Depunerea unei garanţii de bună conduită de 3% din val.contr.
    2. Depunerea unei garanţii de participare de 30%.
    Dacă faci Contestaţie şi pierzi, ai pierdut toţi banii-!
    Deci pentru o lucrare de 5,67 milioane de lei contestatarul AR RISCA sa piarda 30%, adica aproape vreo 2 milioane Ron, ceea ce l-ar pune serios pe gânduri INAINTE de a scrie Contestatie dupa Contestatie…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.